رفتن به مطلب
انجمن تخصصی پرشین هویز

نام دامنه از چه بخش هایی تشکیل شده است؟


amiri

ارسال‌های توصیه شده

نام دامنه از ٢ قسمت تشکیل شده است:
١. SLD (Second Level Domain) : منظور از SLD، آن بخش از نام دامنه شماست که قابل سفارشی سازی است و خودتان بر اساس موضوع و محتوای سایت، و یا حوزه کسب و کار و نام برند، انتخاب می کنید.
مثال: persianwhois.com
٢. TLD (Top Level Domain) : دامنه سطح بالا یا TLD، در انتهای نام دامنه، پس از نقطه، قرار می گیرد که به عنوان پسوند دامنه نیز شناخته می شود. پسوند دامنه می تواند “com”، “.biz”، “.net”، “.org”، “.gov.” و… باشد. اما “com.” محبوب ترین و شناخته شده ترین است.

انواع TLD

Generic-Top-Level Domain (gTLD)

gTLD رایج ترین نوع TLD مورد استفاده هستند و نمونه هایی از gTLD شامل com ،.net ،.org. و edu. هستند. هدف gTLD ها نشان دادن هدف یک وب سایت است. مانند استفاده تجاری “com.” یا اهداف آموزشی “edu.”.

 

Country-code top-level domain (ccTLD)

نام های دامنه می توانند از ccTLD برای نشان دادن کشوری که آن وب سایت در آن ثبت شده استفاده کنند. به عنوان مثال ir. برای ایران.

 

Sponsored top-level domain (sTLD)

sTLD با حمایت مالی دسته ای از TLD است که دارای یک حامی مالی است که نماینده جامعه خاصی است که توسط پسوند دامنه ارائه می شود. به عنوان مثال edu. برای سازمان های مرتبط با آموزش ، gov. برای ادارات دولتی.

سایر انواع نام دامنه

اگرچه دسته بندی نام دامنه فوق الذکر بیشترین تعداد را دارند، اما انواع دیگری نیز وجود دارد که حتما با آن ها رو به رو شده اید.

دامنه های سطح سوم (Third-Level Domains)

این دامنه ها مستقیماً در زیر نام دامنه سطح بالا قرار دارد. ما در اینجا نمی خواهیم خیلی فنی به موضوع نگاه کنیم زیرا نشان دادن آن با مثال آسان تر است.
به عنوان مثال ، شرکت های انگلیسی گاهی اوقات به جای “com.” از “co.uk.” استفاده می کنند. دامنه سطح دوم دیگر “gov.uk.” است که اغلب توسط موسسات دولتی استفاده می شود و “ac.uk.” که توسط موسسات دانشگاهی و دانشگاه ها استفاده می شود.

 

زیردامنه ها (Subdomains)

زیر دامنه ها برای ایجاد تقسیم بندی در سایت استفاده می شوند. وب مسترها برای ایجاد یک زیر دامنه که به طور موثر به یک فهرست خاص در سرور اشاره کند نیازی به خرید نام دامنه اضافی برای ندارند. در عوض، آن ها می توانند برای این کار از زیردامنه ها استفاده کنند.
به عنوان مثال، فیس بوک از persianwhois.facebook.com برای تهیه اطلاعات خاص برای توسعه دهندگان وب و اپلیکیشن که می خواهند از API فیس بوک استفاده کنند، استفاده می کند. یک مثال عالی دیگر، support.google.com است.

 

تفاوت بین نام دامنه و URL چیست؟

اگرچه ممکن است تقریباً یکسان به نظر برسند، اما نام دامنه و URL، ٢چیز متفاوت است. نام دامنه، نام واقعی وب سایت مانند “persianwhois” است، در حالی که URL کل مسیر یک وب سایت است که شما را به صفحه خاصی هدایت می کند. اساساً، آدرس اینترنتی کامل آدرس اینترنتی است که برای مکان یابی یک صفحه خاص استفاده می شود و شامل نام دامنه است. 

آدرس اینترنتی URL (Uniform Resource Locator) به مرورگر شما دستور می دهد با استفاده از یک پروتکل خاص مانند “http” یا “https”، به کجا برود. سپس آخرین قسمت URL ، مرورگر شما را هدایت می کند که به کدام صفحه از وب سایت بروید ، مانند صفحه دوره های آموزشی.

 

 

دامنه چیست؟ همه چیز درباره دامین یا Domain

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...