رفتن به مطلب
انجمن تخصصی پرشین هویز

بهینه ‌سازی (SEO) موتور جستجو چیست و چه کاربردی دارد؟


ارسال‌های توصیه شده

Speeding-Up-WordPress-To-The-Maximum-Ultimate-Tutorial.png

بهینه ‌سازی موتور جستجو ؛ Search Engine Optimization، به ‌اختصار سئو ( SEO)، یک‌ روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب‌ سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است. معمولاً وب ‌سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آوردند و این بازدید کنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

سئو ممکن است انواع مختلف جستجو را دربر گیرد، از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. «سئو» یک سایت شامل فاکتورهای زیادی می‌شود که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی می‌شود.

از دید بازاریابی اینترنتی، «سئو» به چگونگی کار کردن موتورهای جستجو و اینکه کاربران چه چیزی جستجو می‌کنند و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ‌ شده و اینکه کدام ‌یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را موردبررسی قرار می‌دهد.

بهینه ‌سازی وب سایت شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچ‌ تی‌ ام‌ ال و برنامه ‌نویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیت‌های نمایه‌ سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده یا لینک‌های ورودی، و دیگر تاکتیک‌های جستجو گرها است.

در نتیجه در خلاصه‌ترین تعریف «سئو» را می‌توان به معنای بهینه ‌سازی سایت برای موتورهای جستجو دانست.

 سئو به دو بخش کلی سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارجی (Off-Page SEO) تقسیم می شود.

 

سئو داخلی یا بهینه سازی درونی سایت چیست؟

SEO در سایت به فعالیتهایی در وب سایت برای بهبود دیدهای ارگانیک اشاره دارد. این تا حد زیادی به معنای بهینه سازی وب سایت و محتوا برای بهبود قابلیت دسترسی ، ارتباط و تجربه برای کاربران است. 

برخی از فعالیتهای معمولی شامل:

1- کلمات کلیدی (Keywords) : هر صفحه دارای یک هدف و موضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی آن می توان محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال داد.

2- تگ عنوان: (Title Tags)  عنوان صفحه در صفحه نتایج موتور جستجو و همچنین در تب مرورگر قابل مشاهده است. تگ عنوان اهمیت بسیار زیادی در سئو دارد.

3- تگ Header tags) H) :بیشتر صفحات وب سایت به چند بخش و سرفصل تقسیم می‌شوند که با تگ‌های h  نمایش داده می شوند. تگ <h1>  می‌تواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگ‌ها شامل h2 تا h6 دارای کلمات مترادف باشند.

4- بهینه سازی محتوا (Content Optimization) : محتوای صفحه و محتوا باید شامل کلمه کلیدی اصلی و حداقل با طول ۳۰۰ کلمه باشد. اگر به صورت مداوم محتوای بی کیفیت و کوتاه انتشار داده شود، ممکن است به دلیل ارائه محتوای نازک (thin content) وب سایت، دچار خطای الگوریتم گوگل پاندا شود.

5- لینک های داخلی (Internal Linking) :  منو و لینک‌های ناوبری (navigation bars) باعث می‌شوند که مهم‌ترین بخش‌ها و دسته‌های وب سایت را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کرد؛ بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینک‌ها باید اطمینان حاصل شود. همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخش‌ها و دیگر مقالات مرتبط فراهم است حتما باید لینک داخلی (Internal Linking) را در نظر گرفت.

6- ساختار آدرس ها  (SEO-Friendly URL) : ساختار URL از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران نیز می‌توانند محتوای آن را حدس بزنند.

7 - انتخاب نام و توصیف تصاویر(Alt Tags)  : تصاویر به کار رفته در وب سایت باید از طریق تگ Alt بهینه سازی و قابل توصیف شوند.

8- باید اطمینان حاصل شود که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد است.

9- باید اطمینان حاصل شود که وب سایت برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه ها بهینه و واکنش‌گرا(ریسپانسیو) است.

10 - باید اطمینان حاصل شود که صفحات سایت با سرعت مناسبی بارگذاری می شوند. سرعت سایت از عوامل بسیار مهم در رتبه‌‌بندی گوگل است و حتی موجب کم یا زیاد شدن نرخ خروج از سایت (Bounce rate) می شود.

سئو در خارج از سایت

SEO Offsite به فعالیتهایی است که در خارج از وب سایت انجام می شود تا دید ارگانیک بهبود یابد. این اغلب به عنوان "ایجاد لینک" گفته می شود ، که هدف آن افزایش تعداد پیوندهای معتبر از وب سایت های دیگر است ، زیرا موتورهای جستجوگر از آنها به عنوان رأی اعتماد استفاده می کنند.

پیوندها از وب سایت ها و صفحات با اعتماد به نفس ، محبوبیت و ارتباط بیشتر ، ارزش بیشتری به وب سایت دیگری می دهند ، تا یک وب سایت ناشناخته و ضعیف که به موتورهای جستجوگر اعتماد ندارد. بنابراین کیفیت یک لینک مهمترین سیگنال است.

برخی از فعالیتهای معمولی شامل :

 

محتوا ("بازاریابی"): وب سایتهای معتبر به محتوای استثنایی پیوند دارند. بنابراین ایجاد محتوای شگفت انگیز به جذب لینک کمک خواهد کرد. این ممکن است شامل نحوه هدایت ، داستان ، تجسم یا اینفوگرافیک با داده های قانع کننده باشد.

دیجیتال PR: روابط عمومی دلایل صحبت و پیوند با وب سایت های دیگر را فراهم می کند. این ممکن است جریان داخلی ، نوشتن برای انتشارات خارجی ، تحقیقات اصلی یا مطالعات ، مصاحبه های تخصصی ، نقل قول ها ، قرار دادن محصول و موارد دیگر باشد.

Outreach & Promotion: این شامل برقراری ارتباط با روزنامه نگاران ، وبلاگ نویسان ، تأثیرگذار یا مدیر وب سایت در مورد یک نام تجاری ، منبع ، محتوا یا روابط عمومی برای ایجاد پوشش و در نهایت کسب لینک به یک وب سایت است.

بدیهی است که تعداد زیادی وب سایت ممکن است به وب پیوند داده شود و همه آنها در رده های بالا قرار نگیرند ، دلایل زیادی وجود دارد. یک نکته خوب در مورد اینکه آیا یک لینک ارزشمند است ، در نظر گرفتن کیفیت ترافیک ارجاع است (بازدید کننده هایی که ممکن است برای بازدید از وب سایت شما بر روی لینک کلیک کنند). اگر سایت بازدید کننده ای را ارسال نکند ، یا مخاطب کاملاً بی ربط و بی ربط باشد ، ممکن است واقعاً پیوندی نباشد که ارزش دنبال کردن را داشته باشد.

مهم است که بخاطر داشته باشید  طرح های لینک  مانند خرید پیوند ، تبادل بیش از حد پیوند یا دایرکتوری ها و مقاله هایی با کیفیت پایین که قصد دستکاری در رتبه بندی گوگل را دارند ، مخالف دستورالعمل های آنها هستند و گوگل می تواند با مجازات کردن یک وب سایت اقدام به اقدام کند.

بهترین و پایدارترین روش برای بهبود لینک های ورودی به وب سایت ، کسب درآمد از طریق آنها ، با ارائه دلایل واقعی و قانع کننده برای استناد به وب سایت ها برای استناد و پیوند به مارک و محتوا برای افرادی که هستند ، خدمات یا محصولی که ارائه می دهند یا محتوا را ارائه می دهند.

موارد مهم در سئو خارجی سایت :

1- لینک بیلدینگ یا لینک سازی :

لینک بیلدینگ یا لینک سازی به مجموعه فرآیند هایی گفته می شود که می توان انجام داد تا بک لینک های معتبر از دیگر سایت ها را دریافت کرد. لینک بیلدینگ پرکاربردترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی یا سئو خارجی به شمار می‌رود. لینک سازی معمولا با تمرکز روی عبارات یا کلیدواژه های خاصی انجام می گیرد.

یکی از روش های دریافت بک لینک، تولید محتوای اختصاصی و ناب می باشد. به طور مثال وقتی مقاله ای در زمینه روش های کاهش وزن منتشر می شود، ممکن است تعدادی از کاربران سایت، این مقاله را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند یا از طریق سایت و یا وبلاگ خود به مقاله مورد نظر لینک منبع می دهند. درواقع با این کار به گوگل می فهمانیم که این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفیدی است.

از دیگر روش های دریافت بک لینک می توان موارد زیر را نام برد:

خرید بک لینک، رپورتاژ خبری، وبلاگ نویسی، کامنت گذاری در سایت‌ها، ارسال پست در انجمن‌ها، ثبت سایت در دایرکتوری‌، شرکت در سایت‌های پرسش و پاسخ، و… .

2- شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان مکملی در کنار روش های دیگر بهینه سازی خارج سایت (سئو خارجی) به کار روند و سیگنال های مثبت را به سمت سایت هدایت کنند. با اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی می توان ترافیک سایت را افزایش داد.

3- ثبت در گوگل مپ :

یکی از موارد سئو محلی، ثبت موقعیت مکانی خود در گوگل است. این کار اثرات مثبتی بر روی سایت دارد. احتمال جذب ترافیک از طریق نتایج جستجو توسط کسانی که در محدوده جغرافیایی شما سرچ می کنند، بیشتر است.

4- تولید محتوا :

تولید محتوا  براساس اصول سئو یکی از بهترین راه ها برای بهبود رتبه سایت است. با تولید محتوای منحصر به فرد و جدید، می توان بهانه ای برای برگرداندن کاربران به سایت ایجاد کرد. موتورهای جستجوگر هم زمان که سایت در حال به روز رسانی است، به طور پیوسته سایت را بررسی می کنند( می خزند).

What-is-SEO-750x365.jpg

 

چند نکته درباره SEO

مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتور‌های جستجو استفاده می‌کنند. هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتور‌های جستجو از جمله گوگل، نمایش داده می‌شوند، نگاه نمی‌کنند.

کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می‌شود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفته‌اید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینه‌ی کمتری خواهد داشت.

جستجو بر روی موبایل طی سال‌های اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزار‌های اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است.

 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...